De links (in blauw) in de taal van uw keuze, verwijzen u naar een ander artikel dat in dezelfde taal is geschreven. Die geschreven in het Engels, verwijzen u naar een artikel in het Engels. In dit geval kunt u ook kiezen uit drie andere talen: Spaans, Portugees en Frans.

“Want Christus, ons Pascha, is werkelijk geslacht”

(1 Korinthiërs 5:7)

De datum van de herdenking van de dood van Jezus Christus is zondag 21 april 2024, na zonsondergang (Berekening op basis van de "astronomische" nieuwe maan)

Open brief aan de christelijke gemeente van Jehovah's Getuigen

Beste broeders en zusters in Christus,

Christenen die de hoop op eeuwig leven op aarde hebben, moeten Christus' gebod gehoorzamen om ongezuurd brood te eten en uit de beker te drinken tijdens de herdenking van zijn offerdood.

(Johannes 6:48-58)

Nu de datum voor de herdenking van Christus' dood nadert, is het belangrijk acht te slaan op Christus' gebod met betrekking tot wat zijn offer symboliseert, namelijk zijn lichaam en zijn bloed, respectievelijk gesymboliseerd door het ongezuurde brood en het beker. Bij een bepaalde gelegenheid, sprekend over het manna dat uit de hemel viel, zei Jezus Christus dit: "Daarom zei Jezus tegen hen: ‘Echt, ik verzeker jullie: als je het vlees van de Mensenzoon niet eet en zijn bloed niet drinkt, heb je geen leven in jezelf.  Wie zich met mijn vlees voedt en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven, en ik zal hem op de laatste dag uit de dood opwekken"" (Johannes 6:48-58). Sommigen zouden beweren dat hij deze woorden niet uitsprak als onderdeel van wat de herdenking van zijn dood zou worden. Dit argument ontkracht op geen enkele manier de verplichting om deel te hebben aan wat zijn vlees en bloed symboliseert, namelijk het ongezuurde brood en de beker.

Even toegevend dat er een verschil zou zijn tussen deze uitspraken en de viering van het gedenkteken, dan moet men verwijzen naar het model ervan, de viering van het Pascha ("Want Christus, ons paschalam, is geslacht" 1 Korintiërs 5:7; Hebreeën 10:1). Wie moest Pesach vieren? Alleen de besnedenen (Exodus 12:48). Exodus 12:48 laat zien dat zelfs de buitenlandse ingezetene aan het Pascha kon deelnemen, op voorwaarde dat ze besneden waren. Deelname aan het Pascha was niet optioneel voor de vreemdeling (zie vers 49): "Als er een vreemdeling bij jullie woont, moet ook hij het paschaoffer voor Jehovah klaarmaken. Dat moet hij doen in overeenstemming met het voorschrift voor het Pascha en de procedure die ervoor geldt. Er geldt één voorschrift voor jullie, zowel voor de vreemdeling die bij jullie woont als voor de geboren Israëliet" (Numeri 9:14). "Voor jullie die bij de gemeente horen en voor de vreemdelingen die bij jullie wonen, geldt hetzelfde voorschrift. Het is een blijvend voorschrift van generatie op generatie. In Jehovah’s ogen zijn jullie en de vreemdelingen die bij jullie wonen gelijk" (Numeri 15 :15). Deelname aan het Pascha was een essentiële verplichting, en Jehovah God maakte in verband met deze viering geen onderscheid tussen Israëlieten en buitenlandse inwoners.

Waarom aandringen op het feit dat de buitenlandse ingezetene verplicht was om het Pascha te vieren? Omdat het belangrijkste argument van degenen die deelname aan de symbolen verbieden, tot trouwe christenen die aardse hoop hebben, is dat ze geen deel uitmaken van het "nieuwe verbond", en zelfs geen deel uitmaken van het geestelijke Israël. Maar volgens het Pascha-model konden de niet-Israëlieten het Pascha vieren... Wat vertegenwoordigt de spirituele betekenis van besnijdenis? Gehoorzaamheid aan God (Deuteronomium 10:16; Romeinen 2:25-29). Geestelijke onbesnedenheid staat voor ongehoorzaamheid aan God en Christus (Handelingen 7:51-53). Het antwoord is hieronder gedetailleerd.

Is deelname aan het brood en de beker wijn afhankelijk van hemelse of aardse hoop? Als deze twee hoop in het algemeen wordt bewezen door alle uitspraken van Christus, de apostelen en zelfs hun tijdgenoten te lezen, realiseren we ons dat ze niet worden gedogmatiseerd of rechtstreeks in de Bijbel worden genoemd. Zo sprak Jezus Christus vaak over het eeuwige leven, zonder onderscheid te maken tussen hemelse en aardse hoop (Matteüs 19:16,29; 25:46; Marcus 10:17,30; Johannes 3:15,16, 36;4:14, 35;5:24,28,29 (als hij over de opstanding spreekt, vermeldt hij niet eens dat het aards zal zijn (ook al zal het zijn)), 39;6:27,40, 47.54 (er zijn veel andere verwijzingen waar Jezus Christus geen onderscheid maakt tussen eeuwig leven in de hemel of op aarde)). Daarom mogen deze twee hoop niet worden "gedogmatiseerd" en mogen ze geen onderscheid maken tussen christenen, in het kader van de viering van de herdenking. En natuurlijk, om deze twee hoop ondergeschikt te maken aan de deelname aan de consumptie van het brood en de beker, heeft absoluut geen bijbelse basis.

Ten slotte, in de context van Johannes 10, om te zeggen dat christenen met aardse hoop de "andere schapen" zouden zijn, die geen deel uitmaken van het nieuwe verbond, is volledig buiten de context van het geheel van ditzelfde hoofdstuk. Als je het artikel (hieronder), "Het andere schaap", leest, dat zorgvuldig de context en illustraties van Christus onderzoekt, in Johannes 10, zul je je realiseren dat hij het niet heeft over verbonden, maar over de identiteit van de ware messias. De "andere schapen" zijn niet-joodse christenen. In Johannes 10 en 1 Korintiërs 11 is er geen bijbels verbod tegen getrouwe christenen die hoop hebben op eeuwig leven op aarde en geestelijke besnijdenis van hart, het nuttigen van het brood en de beker wijn van het gedenkteken.

Met betrekking tot de berekening van de datum van de herdenking, vóór de resolutie geschreven in de Wachttoren van 1 februari 1976 (Engelse uitgave (pagina 72)), was de datum van 14 Nisan gebaseerd op de "astronomische nieuwe maan". Het was niet gebaseerd op de eerste maansikkel die zichtbaar was in Jeruzalem. Hieronder wordt aan de hand van de uitgebreide uitleg van Psalm 81:1-3 uitgelegd waarom de astronomische nieuwe maan meer in lijn is met de bijbelse kalender. Bovendien blijkt uit het artikel van het Wachttorengenootschap dat de nieuwe methode die is aangenomen geen universele waarde heeft, dat wil zeggen dat deze alleen in Jeruzalem moet worden waargenomen, terwijl de astronomische nieuwe maan van toepassing is op alle vijf continenten bij de tegelijkertijd heeft het universele waarde. Daarom ligt de datum die aan het begin van dit artikel wordt genoemd (gebaseerd op de astronomische maan) twee dagen voor op de berekening die sinds 1976 door de Christelijke Congregatie van Jehovah's Getuigen wordt aangehouden. Broederlijk in Christus.

***

De bijbelse methode voor het bepalen van de datum van de viering van de herinnering aan de dood van Jezus Christus is dezelfde als die van Pascha in de Bijbel. De 14 Nisan (maand van de bijbelse kalender), de veertiende dag, vanaf de nieuwe maan (zijnde de eerste dag van de maand Nisan): "Vanaf de avond van de 14de dag van de eerste maand tot de avond van de 21ste dag van die maand moeten jullie ongezuurd brood eten" (Exodus 12:18). De "avond" komt overeen met het begin van de dag van 14 Nisan. In de Bijbel begint de dag, na zonsondergang, de "avond" ("En het werd avond en het werd morgen: de eerste dag" (Genesis 1:5)). Dit betekent dat wanneer een astronomische maantabel een volle maan noemt, 8 april of een nieuwe maan op 23 april, het de periode is tussen de twee avonden van 7 en 22 april, na zonsondergang, en voor zonsopgang op 8 en 23 april, wanneer de maan verandert (http://pgj.pagesperso-orange.fr/calendar.htm (in het Frans)).

Psalm 81:1-3 (van de Bijbel) stelt ons in staat om zonder twijfel te begrijpen dat de eerste dag van de nieuwe maan de volledige verdwijning van de maan is: "Blaas op de hoorn bij nieuwemaan, bij vollemaan, voor de dag van ons feest". Op basis van deze berekening is de herdenkingsdatum voor de dood van Jezus Christus zondag 2 april 2023, na zonsondergang.

Deze tekst (Psalmen 81:1-3) vermeldt poëtisch "de nieuwe maan" vanaf de datum van 1 Ethanim (Tishri) toen de hoorn werd geblazen (Numeri 10:10; 29:1). Het is "de volle maan" van 15 Ethanim (Tishri), de tijd van het vreugdevolle "feest" (zie verzen 1,2 en Deuteronomium 16:15). Op basis van de astronomische maantabel is de waarneming als volgt: Als we bedenken dat de nieuwe maan zijn volledige verdwijning is (zonder maansikkel), valt de 15e van de maanmaand in alle gevallen zowel in de periode van de eerste waarneembare volle maan en de astronomische volle maan. In het geval dat we denken dat de nieuwe maan de waarneming van de eerste maansikkel zou zijn (als de eerste dag van de maand), komen in de meeste gevallen de eerste waarneembare volle maan en de astronomische volle maan overeen met de nacht van de 12e, 13e of 14e van de maand, en meer zelden de 15e van de maand. Dit betekent dat in dit geval, op de 15e van de maand, in bijna alle gevallen, de maan haar dalende fase begint (het is niet langer een waarneembare volle maan)... Bijgevolg, zonder enige twijfel, de De eerste dag van de maand, als de nieuwe maan, is het volledig verdwijnen van de maan (en niet het verschijnen van de eerste halve maan), volgens de Bijbel (Psalm 81:1-3).

De andere schapen

"En ik heb nog andere schapen, die niet van deze kooi zijn. Ook die moet ik bij elkaar brengen. Ze zullen naar mijn stem luisteren, en ze zullen één kudde onder één herder worden"

(Johannes 10:16)

Een zorgvuldige lezing van Johannes 10:1-16 onthult dat het centrale thema de identificatie van de Messias is als de ware herder voor zijn discipelen, de schapen.

In Johannes 10:1 en Johannes 10:16 staat geschreven: "Echt, ik verzeker jullie: wie de schaapskooi niet door de deur binnengaat maar op een andere plaats naar binnen klimt, is een dief en een rover. (... ) En ik heb nog andere schapen, die niet van deze kooi zijn. Ook die moet ik bij elkaar brengen. Ze zullen naar mijn stem luisteren, en ze zullen één kudde onder één herder worden". Deze "schaapskooi" vertegenwoordigt het gebied waar Jezus Christus predikte, de Natie van Israël, in de context van de Mozaïsche wet: "Deze 12 stuurde Jezus eropuit en hij gaf hun de volgende instructies: ‘Sla niet de weg naar de heidenen in en ga geen enkele Samaritaanse stad+ binnen.  Ga in plaats daarvan steeds weer naar de verloren schapen van het huis van Israël" (Matteüs 10:5,6). "Hij antwoordde: ‘Ik ben alleen naar de verloren schapen van het huis van Israël gestuurd’" (Matteüs 15:24).

In Johannes 10:1-6 staat geschreven dat Jezus Christus voor de poort van de schaapskooi verscheen. Dit gebeurde bij zijn doop. De "poortwachter" was Johannes de Doper (Matteüs 3:13). Door Jezus te dopen, die de Christus werd, opende Johannes de Doper de deur voor hem en getuigde hij dat Jezus de Christus en het Lam van God is: "De volgende dag zag hij Jezus naar zich toe komen, en hij zei: ‘Kijk, het Lam van God dat de zonde van de wereld wegneemt!'" (Johannes 1:29-36).

In Johannes 10:7-15, terwijl hij op hetzelfde messiaanse thema blijft, gebruikt Jezus Christus een andere illustratie door zichzelf aan te duiden als de "Poort", de enige plaats van toegang op dezelfde manier als Johannes 14:6: "JJezus antwoordde hem: ‘Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Alleen via mij kun je bij de Vader komen'". Het hoofdthema van het onderwerp is altijd Jezus Christus als Messias. Vanaf vers 9, van dezelfde passage (hij verandert de illustratie een andere keer), wijst hij zichzelf aan als de herder die zijn schapen laat grazen door ze "in of uit" te laten om ze te weiden. De leer is zowel op hem gericht als op de manier waarop hij voor zijn schapen moet zorgen. Jezus Christus noemt zichzelf de uitstekende herder die zijn leven zal geven voor zijn discipelen en die van zijn schapen houdt (in tegenstelling tot de bezoldigde herder die zijn leven niet op het spel zet voor schapen die niet van hem zijn). Nogmaals, de focus van Christus' leer is Zichzelf als een herder die zichzelf zal offeren voor zijn schapen (Matteüs 20:28).

Johannes 10:16-18: "En ik heb nog andere schapen, die niet van deze kooi zijn. Ook die moet ik bij elkaar brengen. Ze zullen naar mijn stem luisteren, en ze zullen één kudde onder één herder worden.  De Vader houdt van mij omdat ik mijn leven geef, zodat ik het weer mag ontvangen.  Niemand neemt het van mij af, maar ik geef het uit mezelf. Ik heb het recht het te geven en ik heb het recht het weer te ontvangen. Het gebod om dat te doen heb ik van mijn Vader gekregen".

Door deze verzen te lezen, rekening houdend met de context van de voorgaande verzen, kondigt Jezus Christus destijds een revolutionair idee aan, dat hij zijn leven niet alleen zou opofferen ten gunste van zijn Joodse discipelen (in de schaapskooi), maar ook ten gunste van andere discipelen die geen deel zouden uitmaken van deze omheining van Israël. Het bewijs is dat het laatste gebod dat hij zijn discipelen geeft met betrekking tot de prediking dit is: "Maar jullie zullen kracht ontvangen wanneer de heilige geest op jullie komt, en jullie zullen getuigen van mij zijn in Jeruzalem, in heel Judea en Sama̱ria, en tot in de meest afgelegen delen van de aarde" (Handelingen 1:8). Het is precies bij de doop van Cornelius dat de woorden van Christus in Johannes 10:16 verwezenlijkt zullen worden (zie het historische verslag van Handelingen hoofdstuk 10).

Dus de "andere schapen" van Johannes 10:16 zijn van toepassing op niet-joodse christenen in het vlees. In Johannes 10:16-18 beschrijft het de eenheid in de gehoorzaamheid van de schapen aan de Herder Jezus Christus. Hij sprak ook over al zijn discipelen in zijn tijd als een "kleine kudde": "Wees niet bang, kleine kudde, want jullie Vader heeft besloten jullie het Koninkrijk te geven" (Lucas 12:32). Met Pinksteren van het jaar 33 telden de discipelen van Christus slechts 120 (Handelingen 1:15). In het vervolg van het verslag van Handelingen kunnen we lezen dat hun aantal zal oplopen tot enkele duizenden (Handelingen 2:41 (3000 zielen); Handelingen 4:4 (5000)). Hoe het ook zij, de nieuwe christenen, zowel in de tijd van Christus als in die van de apostelen, vertegenwoordigden een "kleine kudde" met betrekking tot de algemene bevolking van de natie Israël en vervolgens voor de hele andere naties van de tijd.

Laten we verenigd blijven zoals Christus zijn Vader vroeg

"Ik doe niet alleen voor hen een verzoek, maar ook voor iedereen die door hun woord in mij gelooft, zodat ze allemaal één zullen zijn, net zoals u, Vader, in eendracht met mij bent en ik in eendracht met u ben, dat ook zij in eendracht met ons zijn, zodat de wereld gelooft dat u mij hebt gestuurd" (Johannes 17:20,21).

Pascha is het model van de viering van de herdenking van de dood van Christus: "Die dingen zijn een schaduw van toekomstige dingen, maar de werkelijkheid is de Christus" (Kolossenzen 2:17). "Want aangezien de Wet een schaduw heeft van de toekomstige goede dingen, maar niet het wezen van de dingen zelf" (Hebreeën 10:1) (The Reality of The Law).

Mensen met besnijdenis, konden Pascha alleen vieren: “En ingeval er een inwonende vreemdeling bij u vertoeft en hij het Pascha voor Jehovah werkelijk wil vieren, laten dan al de zijnen die van het mannelijk geslacht zijn, besneden worden. Eerst dan mag hij naderen om het te vieren; en hij moet als een in het land geborene worden. Maar geen onbesnedene mag ervan eten” (Exodus 12:48).

Christenen zijn niet langer verplicht tot lichamelijke besnijdenis, daarom is het de geestelijke besnijdenis van het hart die vereist is voor het gedenkteken, gedefinieerd door de Mosaïque-wet zelf: “En GIJ moet de voorhuid van UW hart besnijden en UW nek niet langer verharden” (Deuteronomium 10:16). De apostel Paulus geeft ook de definitie:

“De besnijdenis heeft in feite alleen nut indien gij de wet onderhoudt; maar indien gij een overtreder van de wet zijt, is uw besnijdenis onbesnedenheid geworden.  Indien daarom een onbesnedene de rechtvaardige vereisten van de Wet in acht neemt, zal zijn onbesnedenheid dan niet als besnijdenis worden gerekend? En de van nature onbesnedene zal, door de Wet te volbrengen, u oordelen, die mét haar geschreven reglement en besnijdenis een overtreder van de wet zijt. Want niet hij is een jood die het uiterlijk is, noch is besnijdenis dat wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt. Maar hij is een jood die het innerlijk is, en [zijn] besnijdenis is die van het hart, door geest, en niet door een geschreven reglement. De lof van iemand komt niet van mensen, maar van God” (Romeinen 2:25-29) (Bijbelonderwijs). Geestelijke besnijdenis van het hart symboliseert gehoorzaamheid aan God en Christus, geloof in zijn offer voor de vergeving van onze zonden.

De geestelijke onbesnedenheid van het hart betekent precies het tegenovergestelde, ongehoorzaamheid aan God en Christus: “Hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, GIJ weerstaat altijd de heilige geest; zoals UW voorvaders deden, doet ook GIJ.  Wie van de profeten zijn door UW voorvaders niet vervolgd? Ja, zij hebben hen gedood die van tevoren de komst van de Rechtvaardige aankondigden, wiens verraders en moordenaars GIJ nu zijt geworden,  GIJ nog wel die de Wet hebt ontvangen, zoals die door engelen werd overgebracht, maar ze niet hebt gehouden” (Handelingen 7:51-53) (Bijbelonderwijs (het is verboden in de Bijbel)).

Geestelijke Besnijdenis van het Hart is vereist voor deelname aan het Gedenkteken: “Laat iemand eerst zichzelf goedkeuren na zich nauwkeurig te hebben onderzocht, en laat hij aldus van het brood eten en uit de beker drinken” (1 Korinthiërs 11:28). Goedkeuring van jezelf betekent een duidelijk geweten, om eerlijk te zijn voor God, voordat je deelneemt aan de herdenking van de dood van Christus.

Jezus Christus vertelde trouwe discipelen, ongeacht hun hoop, hemels of aards, om hem te eten symbolisch om het eeuwige leven te verkrijgen:

“Ik ben het brood des levens. UW voorvaders hebben in de wildernis het manna gegeten en zijn niettemin gestorven. Dit is het brood dat uit de hemel neerdaalt, opdat een ieder ervan kan eten en niet zal sterven. Ik ben het levende brood dat uit de hemel is neergedaald; als iemand van dit brood eet, zal hij leven in eeuwigheid; en inderdaad, het brood dat ik zal geven, is mijn vlees ten behoeve van het leven der wereld.” Toen gingen de joden onder elkaar twisten en zeiden: „Hoe kan deze man ons zijn vlees te eten geven?” Derhalve zei Jezus tot hen: „Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: Indien GIJ het vlees van de Zoon des mensen niet eet en zijn bloed niet drinkt, hebt GIJ geen leven in UZELF. Wie zich met mijn vlees voedt en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven, en ik zal hem op de laatste dag [uit de dood] opwekken; want mijn vlees is waar voedsel en mijn bloed is ware drank. Wie zich met mijn vlees voedt en mijn bloed drinkt, blijft in eendracht met mij en ik in eendracht met hem.  Evenals de levende Vader mij heeft uitgezonden en ik leef vanwege de Vader, zo ook hij die zich met mij voedt, ja ook hij zal leven vanwege mij. Dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald. Het is niet zoals toen UW voorvaders aten en toch zijn gestorven. Wie zich met dit brood voedt, zal in eeuwigheid leven” (Johannes 6:48-58) (Heavenly Resurrection 144000; Earthly Resurrection; The Great Crowd).

Voor Jezus Christus is het inderdaad een voorwaarde voor het eeuwige leven: “Derhalve zei Jezus tot hen: „Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: Indien GIJ het vlees van de Zoon des mensen niet eet en zijn bloed niet drinkt, hebt GIJ geen leven in UZELF” (Johannes 6:53).

Daarom moeten trouwe christenen, ongeacht hun hoop, hemels of aards, deelnemen aan de herdenking van de dood van Christus: “Evenals de levende Vader mij heeft uitgezonden en ik leef vanwege de Vader, zo ook hij die zich met mij voedt, ja ook hij zal leven vanwege mij” (Johannes 6:57) (The Memorial of the Death of Jesus Christ (Slideshow); Jesus Christ the Only Path; The King Jesus Christ; The Release).

De herdenking van de dood van Christus moet tussen "broeders", tussen getrouwe christenen zijn: “Daarom, mijn broeders, wanneer GIJ samenkomt om [het] te eten, wacht op elkaar” (1 Korinthiërs 11:33) (In Congregation).

Als u wenst deel te nemen aan de herdenking van de dood van Christus en u bent geen christen, dan moet u gedoopt zijn, oprecht verlangend om de geboden van Christus te gehoorzamen: "Ga dus en maak discipelen van mensen uit alle volken. Doop ze in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest, en leer ze om zich te houden aan alles wat ik jullie heb opgedragen. En weet: ik ben met jullie, alle dagen, tot het einde van het tijdperk" (Mattheüs 28:19,20).

Hoe de herinnering aan de dood van Jezus Christus te vieren?

"Blijf dit doen om mij te gedenken"

(Lucas 22:19)

De herdenking van de dood van Jezus Christus gevierd moet worden op dezelfde manier als het Pascha, onder getrouwe christenen, congregatie of familie (Exodus 12: 48; Hebreeën 10: 1; Kolossenzen 2: 17; 1 Korintiërs 11: 33 ). Na het Paasfeest, zette Jezus Christus het patroon voor de toekomstige viering van de herinnering aan zijn dood (Lukas 22: 12-18). Ze zijn in deze bijbelse passages, evangeliën:

- Mattheüs 26: 17-35.

- Mark 14: 12-31.

- Lucas 22: 7-38.

- Johannes hoofdstuk 13 tot 17.

Na de viering van het Pascha, verving Jezus Christus deze viering door een andere: de herdenking van de dood van Christus (Johannes 1: 29-36, Kolossenzen 2: 17, Hebreeën 10: 1).

Tijdens deze overgang waste Jezus Christus de voeten van de twaalf apostelen. Het was een lering van voorbeeld: nederig tegenover elkaar zijn (Johannes 13: 4-20). Niettemin moet deze gebeurtenis niet worden beschouwd als een ritueel om te oefenen vóór herdenking (vergelijk Johannes 13:10 en Matteüs 15: 1-11). Het verhaal informeert ons echter dat Jezus daarna "zijn bovenkleding aan heeft gedaan". We moeten daarom behoorlijk gekleed zijn (Johannes 13: 10a, 12 vergelijken met Mattheüs 22: 11-13). Overigens namen de soldaten op de executieplaats van Jezus Christus de kleren die hij die avond droeg, weg. Het verslag van Johannes 19: 23,24 vertelt ons dat Jezus Christus een "naadloos binnenste kledingstuk droeg, geweven van bovenaf in al zijn lengte". De soldaten durfden het niet eens te verscheuren. Dit maakt ons duidelijk dat Jezus Christus kwaliteitskleding droeg, consistent met het belang van de gebeurtenis. Zonder ongeschreven regels in de Bijbel in te stellen, zullen we een goed oordeel vellen over de dresscode (Hebreeën 5:14).

Jezus Christus wees de verrader Judas Iscariot af. Dit toont aan dat deze ceremonie moet gevierd worden alleen onder de getrouwe christenen (Matteüs 26: 20-25; Marcus 14: 17-21; Johannes 13: 21-30; Lucas 'verslag is niet altijd chronologisch, maar in een "logische volgorde" (Vergelijk Luke 22: 19-23 en Luke 1: 3 "vanaf het begin, om ze in een logische volgorde te schrijven"; 1 Korinthiërs 11: 28,33)).

De viering van de herdenking is beschreven met grote eenvoud: "Als ze verder aten, nam Jezus een brood en, na het zeggen van een zegen, brak hij het, en gaf het aan de discipelen, zei hij: "Terwijl ze verder aten, nam Jezus een brood. Hij sprak een zegen uit, brak het en gaf het aan de discipelen. Hij zei: ‘Neem dit en eet. Dit betekent mijn lichaam.’ Toen nam hij een beker. Hij sprak een dankgebed uit en gaf hun de beker, terwijl hij zei: ‘Drink hier allemaal uit, want dit betekent mijn “bloed van het verbond”, dat voor velen vergoten zal worden om zonden te vergeven. Maar ik zeg jullie: vanaf nu zal ik niet meer van de vrucht van de wijnstok drinken tot de dag waarop ik samen met jullie nieuwe wijn zal drinken in het Koninkrijk van mijn Vader.’ Na het zingen van lofzangen gingen ze naar buiten, naar de Olijfberg" (Mattheüs 26:26-30). Jezus Christus legde de reden voor deze viering uit, de betekenis van zijn offer, wat ongezuurde brood vertegenwoordigt, symbool van zijn zondeloze lichaam en de beker, symbool van zijn bloed. Hij vroeg dat zijn discipelen de herinnering aan zijn dood elk jaar vieren op 14 Nisan (Joodse kalendermaand) (Lukas 22:19).

Het evangelie van Johannes informeert ons over de leer van Christus na deze viering, waarschijnlijk van Johannes 13:31 tot Johannes 16:30. Waarna Jezus Christus een gebed uitsprak dat in Johannes 17 te lezen is. Matteüs 26:30 vertelt ons: "Na het zingen van lofzangen gingen ze naar buiten, naar de Olijfberg". Het is waarschijnlijk dat het lied van deze lofprijzingen plaatsvond na het gebed van Jezus Christus.

Hoe verder te gaan?

We moeten het model van Christus volgen. De viering moet worden georganiseerd door één persoon, een ouderling, een voorganger, een priester van de christelijke gemeente. Als de viering plaatsvindt in een gezinssetting, is het het hoofd van de christelijke familie die het moet vieren. Als er geen man is, moet de christelijke zuster die de viering organiseert worden gekozen uit getrouwe oude vrouwen (Titus 2: 3). Ze zal haar hoofd moeten bedekken (1 Korinthiërs 11: 2-6).

Degene die het feest zal organiseren, zal in deze omstandigheid de bijbelleer kiezen op basis van het verhaal van de evangeliën, misschien door ze te lezen door er commentaar op te geven. Een laatste gebed gericht tot Jehovah God zal worden uitgesproken. Waarna lof aan Jehovah God kan worden gezongen en ter ere van zijn Zoon Jezus Christus.

Wat brood betreft, wordt het soort granen niet genoemd, maar het moet zonder gist worden gemaakt (hoe ongezuurd brood bereiden (video)). Wat wijn betreft, is het in sommige landen mogelijk dat trouwe christenen het niet kunnen krijgen. In dit uitzonderlijke geval zullen de ouderlingen beslissen hoe ze het op de meest geschikte manier kunnen vervangen op basis van de Bijbel (Johannes 19:34). Jezus Christus heeft aangetoond dat in uitzonderlijke situaties uitzonderlijke beslissingen kunnen worden genomen en dat de genade van God in deze omstandigheid van toepassing is (Matteüs 12: 1-8).

Er is geen bijbelse aanduiding van de precieze duur van het de ceremonie. Daarom is het diegene die deze gebeurtenis zal organiseren die een goed oordeel zal geven, net zoals Christus deze speciale ontmoeting heeft beëindigd. Het enige belangrijke bijbelse punt over de timing van deze gebeurtenis is het volgende: de herinnering aan de dood van Jezus Christus moet worden gevierd "tussen de twee avonden": na de zonsondergang van 13 en 14 "Nisan", en vóór de zonsopgang. Het was op dit moment dat Jezus Christus deze viering maakte. Johannes 13: 30 vertelt ons dat toen Judas Iskariot kort voor de viering vertrok, "Het was nacht" (Exodus 12: 6).

Jehovah God had deze wet vastgesteld met betrekking tot de viering van het Pascha: "En het slachtoffer van het paschafeest mag niet tot de volgende morgen bewaard worden" (Exodus 34:25). Waarom? De dood van het Paaslam zou plaatsvinden tussen de twee avonden. De dood van Christus, het Lam van God, werd verordend door "oordeel", ook tussen de twee avonden, voor de ochtend, "voordat de haan kraaide": "Toen scheurde de hogepriester zijn bovenklederen, zeggende: : "Toen scheurde de hogepriester zijn kleren en riep uit: ‘Hij heeft God gelasterd! Waarvoor hebben we nog getuigen nodig? Nu hebben jullie zijn godslastering zelf gehoord.  Wat vinden jullie?’ Ze antwoordden: ‘Hij verdient de dood.’ (...) En onmiddellijk kraaide er een haan. Toen herinnerde Petrus zich dat Jezus had gezegd: ‘Voordat een haan kraait, zul je drie keer zeggen dat je mij niet kent.’" (Mattheüs 26: 65-75). Dus de dood van het paaslam werd gevolgd door de dood van het Lam Gods, Jezus Christus, "bij decreet", "tussen de twee avonden" ((Psalm 94: 20) "die onheil sticht in naam van de wet", Johannes 1: 29-36; Kolossenzen 2:17; Hebreeën 10: 1). God zegene de trouwe christenen van de hele wereld door middel van zijn Zoon Jezus Christus. Amen.

Latest comments

24.10 | 07:22

Hi Jane, thank you very much for your encouragement. Thanks to Jehovah God and Jesus Christ who revealed to us the meaning of the Word (1 Corinthians 10:31). Blessings of God to you, Sister in Christ.

23.10 | 22:27

This is the most insightful explanation of scripture o have ever found! God bless you my brothers …. My eyes are devoid of fog!

26.05 | 10:51

Interesting

12.03 | 10:37

Hi Fatima, as Jesus said to keep on the watch in view of prayers until the end to have the fulfillment of our Christian Hope, to be saved (Mat 24:13,42). Blessings and My Brotherly Greetings in Christ

Share this page